КАК ДА ИЗБЕРА

Няма една единствена най – добра обувка. Всеки бегач има различни нужди и идеалната обувка за един, може да бъде истински кошмар за друг. Това е така, защото бегачите имат различна техника, биомеханика, тегло и тип крак. Като се добави и това че всеки има различна цел, бяга на различни дистанции и настилки, става ясно че обувката трябва да отговори на много индивидуални изисквания и особености.

Ако бъдат позиционирани в зависимост от нивото на защита, което осигуряват, то в единия край на скалата ще се намират обувките, които имат най-висока степен на омекотяване и съпорт на пронацията. Тези обувки осигуряват най-добра защита, но са тежки, по-малко гъвкави и са с висок профил. В другия край на скалата ще бъдат разположени състезателните и минималистични обувки, които са много леки, бързи, гъвкави и с нисък профил, но нивото на защита което осигуряват е ниско. Всички останали обувки ще бъдат позиционирани между тези две крайности, в зависимост от баланса на защита и представяне, който осигуряват.

Какво е нивото на защитата и омекотяване, от което се нуждаем? Риска от контузии зависи от възрастта, опита, теглото на тялото, анатомичните особености, пробега който изминава бегача и т.н. Колкото повече рискови фактори има, толкова по-високо трябва да бъде нивото на защита, което осигурява обувката. Начинаещите, по-тежките и възрастните бегачи, както и тези които са имали контузии са изложени на по-висок риск и имат нужда от повече защита.

След като се определи необходимото ниво на защита и омекотяване трябва да се прецени дали и какъв съпорт на пронацията е необходим. За тази цел е необходимо да бъдат определени височината и гъвкавостта на свода на ходилото и пронацията на походката. Пронацията е естествено движение при което при стъпването, крака се накланя навътре, а свода на ходилото поема и абсорбира налягането. Цикъла на всяка стъпка обикновенно започва с докосването на петата до настилката, след което крака се накланя леко навътре за да може свода да омекоти и поеме тежестта и налягането, преди отново да се изтласка от предната част на ходилото за следващата стъпка.

Pronation-1

Неутралната пронация помага да бъде поето налягането от удара на крака в настилката, облекчавайки натиска върху коленете и сухожилията. Когато пронацията е по-голяма от обичайната, бегача е поставен под по-висок риск от получаване на контузия. Едва половината от хората са с неутрална пронация, 45% имат пронация по-голяма от нормалната, а 5% са тези със супинация (крака се накланя навън) . Затова е важно пронацията да бъде установена и обувките за бягане да бъдат съобразени с това.

НАШАТА КОНСУЛТАЦИЯ

Стъпка 1. Оценка на навиците на бягане и поставените цели

Процеса на консултация стартира с кратко събеседване, целта на което е да се установят целите на бегача, колко често и на какви разстояния бяга, както и настилката на която ще бъдат използвани обувките.

Стъпка 2. Анализ на ходилото

Използвайки FootDisc Thermo, определяме само в рамките на 10 секунди типа свод на ходилото, както и точния размер на обувките за бягане.

Стъпка 3. Определяне на пронацията

Бягането на пътека, заснето с Templo Motion Analysis Software, дава възможност да бъде измерена пронацията и техниката на бягане.

Стъпка 4. Препоръка на модели съобразени с получените резултати

На база на получените резултати, се прави препоръка на няколко модела обувки, които да бъдат изпробвани.

Стъпка 5. Пробване и тестване на обувките

Препоръчаните обувки се тестват на бягащата пътека, като се записва и 15 секундно видео с всяка една от обувките.

Стъпка 6. Анализ и сравнение на изпробваните обувки

Използвайки Templo Motion Analysis Software се прави анализ и сравнение на тестваните обувки, за да се определи коя от тях е най – подходяща за техниката и нивото на пронация на бегача.

Стъпка 7. Най-добър избор.

Личното усещане за комфорт, както и получените резултати дават възможност да бъде направен най-добрия избор на обувка за бягане.